Segít a Nebuló az Integrációban –
sajátos nevelési igényű gyerekek integrációja Kalocsán
A Kalocsai Nebuló Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény „Segít a Nebuló az Integrációban – sajátos nevelési igényű gyerekek integrációja Kalocsán" című, TÁMOP-3.4.2.A/11-2-2012-0006 azonosító számú pályázata konzorciumi együttműködés keretében támogatásban részesült. Az elmúlt 17 hónapban számos programot valósítottak meg.
A projekt célja, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelésében, oktatásában részt vevő, illetve közvetve érintett intézmények közötti együttműködés olyan szintet érjen el, ami alkalmassá teszi őket az inkluzív nevelés megvalósítására, közösen képesek legyenek megújítani, bővíteni pedagógiai gyakorlataikat, meg tudják valósítani a gyermekek körében megnyilvánuló képességbeli és tanulási szükségleteihez való alkalmazkodást.
A fentiekből adódóan a Kalocsai Nebuló EGYMI vezetése, felismerve a probléma súlyát a városi intézményekkel partnerségben egy átfogó integrációs programot dolgozott ki e pályázat keretében, ami jelentős mérföldkő lehet a helyi oktatási nehézségek leküzdésében. Intézményünk mellett a pályázatban részt vevő intézmény a térségi óvoda, bölcsőde és általános iskola, valamint a két, szakképzést nyújtó középiskola.
Az öt, Kalocsán működő konzorciumi tagintézmény pedagógusai, a Kalocsai Nebuló EGYMI vezetésével kiemelkedő szerepet vállalnak a Kalocsán élő SNI gyermekek fejlesztéséhez szükséges szakmai tudás elsajátításával és alkalmazásával. A projekt kapcsán megvalósuló képzéseken, programokon és munkacsoportokon részt vevő szakmai gárda lehetőséget kapott az SNI integráció területén végzett munkájuk fejlesztésére és a hazai jó gyakorlatok adaptálására, amelyekhez színvonalas, új fejlesztő eszközök is társultak.
A gyógypedagógiai intézmények szakmai megújulása érdekében célunk az volt, hogy az oktatási alapfunkciók mellett megjelenjenek azok a tevékenységek, amelyek csökkentik a különnevelés kedvezőtlen hatásait, elősegítik az együttnevelést, a társadalmi integrációt, valamint, hogy ezek az intézmények integrálható tanulóikat felkészítsék a többségi iskolákba való átmenetre, folyamatos támogatást nyújtsanak az együttnevelésben részt vevők számára, annak érdekében, hogy az integráció bármely formája a lehető legjobb minőségben valósulhasson meg. Az átvezetés és befogadás minőségi megvalósítása csak az intézmények pedagógusainak optimális együttműködésével, az érintett valamennyi szereplő aktív bevonásával, részvételével, a pedagógiai környezet, eszközrendszer megújításával lehetséges.
A közoktatási intézmények együttműködése egyéni felkészítésekkel, átvezetési programok megvalósításával hozzájárult a fogyatékossággal élő fiatalok életminőségének javításához, iskolai és munkaerő-piaci sikerességhez. A kalocsai Esélyt a Teljes Életre Egyesület fogyatékos emberek képviseletéből származó érdekvédelmi tapasztalatai nyújtanak segítséget ahhoz, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekek nagyobb esélyekkel vágjanak a felnőtt létbe, illetve szüleiknek is támaszt nyújtson bizonyos kérdésekben.
A pályázat segítségével az inkluzív nevelést erősítő, életpályát befolyásoló egyénre szóló tanulási utak, átvezetési programok alakulhattak ki, fejlődhetnek tovább, valamint az átvezetési programokban résztevő sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók utánkövetése, további gondozása és mentorálása is megvalósulhatott.
Ennek köszönhetően az intézmények pedagógiai módszerei, tanulásszervezési eljárásai megújulhattak, melyek pedagógiai gyakorlatukba is beépülnek.